Zwiększenie konkurencyjności poprzez redukcję kosztów – to cel przedsiębiorców z branży transportowej. Dowiedz się, ile i na czym możesz zaoszczędzić, wymieniając flotę pojazdów na zasilaną gazem ziemnym.

Z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na ekologiczne technologie napędowe, a szczególną popularnością cieszą się niskoemisyjne samochody ciężarowe. Szacuje się, że w Polsce sprzedano do tej pory ponad 500 ciągników siodłowych na LNG. W myśl zrównoważonego rozwoju przewoźnicy inwestują we floty zasilane skroplonym gazem ziemnym, które łączą korzyści ekonomiczne z dbałością o środowisko.

Tańsza eksploatacja floty zasilanej LNG

LNG jest niezawodnym, sprawdzonym i coraz bardziej dostępnym paliwem w Polsce. Jest czystsze od innych paliw kopalnych i zapewnia znaczne oszczędności. Niższe zużycie i koszty paliwa LNG pozwalają osiągnąć zwrot z inwestycji już w perspektywie dwóch lat. Każdy sezon generuje kolejne oszczędności. Potwierdzają to testy użytkowników, w których poziom spalania paliwa nie odbiega od tego deklarowanego przez producentów ciągników siodłowych zasilanych LNG. W zestawieniu kosztów paliwa na 100 kilometrów LNG wyprzedza olej napędowy, generując oszczędności na poziomie nawet 40%. Co więcej, ciągnik siodłowy napędzany paliwem LNG może przejechać na jednym tankowaniu nawet 1500 kilometrów i nadal trwają prace nad zwiększeniem dystansu. Dodając do tego niemal identyczne właściwości jezdne, ciągniki z napędem na skroplony gaz ziemny stają się realną i bardzo korzystną alternatywą do diesla.

Zwolnienie z opłat drogowych dla pojazdów niskoemisyjnych

Tańsze i wydajniejsze paliwo to nie wszystko. Dzięki LNG korzystanie z dróg może kosztować mniej. Do końca 2023 r. w Niemczech nie będą pobierane opłaty za korzystanie z dróg (MAUT) od użytkowników samochodów ciężarowych wykorzystujących CNG/LNG. W ten sposób wszyscy operatorzy oszczędzają 18,70 eurocentów na każdym przejechanym kilometrze (względem porównywalnego pojazdu z silnikiem Diesla, spełniającym normę EURO 6). Z kolei na północy Włoch pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi skorzystają z 30% ulgi na przejazd autostradami.  W Polsce jeszcze nie obowiązują podobne bonifikaty, jednak trwają rozmowy nad zmianami w tym obszarze. Jednak, pomimo braku zwolnienia z opłat drogowych pojazdów z napędem na gaz ziemny w Polsce to paliwo jest objęte zerową stawką akcyzową.

LNG vs. Diesel – kumulacja oszczędności na poziomie 60%!

* przyjęto kurs EUR = 4,44 PLN

** przyjęto koszt paliwa LNG = 2,50 PLN/kg

*** cena ON według notowań PKN Orlen z dnia 18.07.2020 – 3,40 PLN/l

* przyjęto średnią wartość opłat dla pojazdów >12t DMC EURO 5 – 0,24 PLN/km

** przyjęto koszt paliwa LNG = 2,50 PLN/kg

*** cena ON według notowań PKN Orlen z dnia 18.07.2020 – 3,40 PLN/l

Łącząc niższą cenę paliwa oraz zwolnienie z opłat drogowych (MAUT) flota LNG może osiągnąć oszczędności na poziomie nawet 60% (względem Diesla). Zdecydowaną większość tej oszczędności stanowią opłaty drogowe, jednak warto zauważyć, jak znaczna może być różnica w koszcie zakupu paliwa. W Polsce te oszczędności nie są już tak spektakularne, ale to przede wszystkim ze względu na brak zwolnień z opłat drogowych. Nadal jednak mówimy tutaj o redukcji kosztów paliwa na poziomie około 40%.

Stabilne, niskie ceny skroplonego gazu ziemnego

Kolejną przewagą konkurencyjną LNG nad olejem napędowym jest zerowa stawka akcyzowa.  Ustawa z 4 lipca 2019 r. o „Zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw” wprowadziła zerową stawkę akcyzową na skroplony gaz ziemny LNG służący do celów napędowych. Praktycznie we wszystkich krajach UE stawka opodatkowania dla gazu ziemnego wykorzystywanego w transporcie jest znacznie niższa, niż dla oleju napędowego. Taki stan rzeczy ma się utrzymywać w kolejnych latach.

Nowe możliwości biznesowe dzięki LNG

Zrównoważony rozwój i realne oszczędności to nie wszystkie korzyści, jakie niesie ze sobą przejście na LNG. Ekologiczna flota może otworzyć przedsiębiorstwo na nowych klientów. Coraz więcej firm przy wyborze podwykonawcy bierze pod uwagę emisję spalin floty. Transporty dużych koncernów spożywczych czy meblowych mają być realizowane ekologiczną flotą, która spełnia wymagania emisyjne zgodne z normą EURO 6. Pojawia się również wymóg posiadania floty zasilanej paliwami ekologicznymi – takimi, jak LNG. Należy pamiętać też o komforcie pracy kierowców, który w pojazdach LNG jest znacznie lepszy dzięki cichszej pracy silnika

Jeszcze taniej dzięki dofinansowaniom

Pojawi się możliwość uzyskania dotacji do zakupu pojazdów w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, którego działania ma niebawem przejąć Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jednym z filarów jego działalności jest wspieranie rozwoju rynku paliw alternatywnych. Dofinansowanie zakupu pojazdów zasilanych gazem otwiera nowe możliwości spółkom komunikacyjnym i przedsiębiorcom.

Sprawdź, czy LNG jest opłacalne dla Twojej floty w Kalkulatorze oszczędności.

Prześlij nam dane do kontaktu. Oddzwonimy!

Administratorem podanych danych osobowych jest DUON Dystrybucja Sp. z o. o. w Wysogotowie, (62-081 Przeźmierowo) ul. Serdeczna 8. Dane osobowe będziemy przetwarzać w celu przedstawienia oferty, sprzedaży i zawarcia umowy w tym jej realizacji oraz prowadzenia działań marketingowych. Masz prawo zażądać dostępu do treści danych, które Cię dotyczą, ich poprawiania, zaktualizowania, sprostowania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz też wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych. Szczegółowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.

Zapraszamy do kontaktu

DUON Dystrybucja sp. z o.o.
ul. Serdeczna 8
Wysogotowo k. Poznania
62-081 Przeźmierowo
NIP 779-21-30-301
REGON 639803477

KRS 0000734483
Sąd Rejonowy Poznań Nowe Miasto i Wilda, VIII Wydział Gospodarczy KRS

Kapitał zakładowy 127.480.400,00 zł wpłacony w całości

DUON Logistyka sp. z o.o.
ul. Krotoszyńska 146
63-430 Odolanów

DUON Praszka sp. z o.o. ul. Mickiewicza 14 46-320 Praszka